PRACOWNIK MA PRAWO BRONIĆ SIĘ PRZED KARĄ
Pracodawca
przed nałożeniem na podwładnego sankcji musi go najpierw wysłuchać. Ma
też określony czas na zastosowanie takiego środka. Jeżeli naruszy
przepisy, zatrudniony ma prawo złożyć sprzeciw w celu uchylenia się od
kary.
Pracownik jest zobowiązany do
przestrzegania ustalonej w firmie organizacji i porządku w procesie
pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych.
Powinien także stosować się do przyjętego sposobu potwierdzania
przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w
pracy.
W razie naruszenia któregoś z tych obowiązków firma może nałożyć na podwładnego karę upomnienia lub nagany.
Z
kolei za nieprzestrzeganie bhp lub przepisów przeciwpożarowych,
opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się w zakładzie w
stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy przełożony
może również zastosować karę pieniężną.
Umożliwić wypowiedź
W
wyżej wymienionych przypadkach sankcja może być zastosowana jedynie po
uprzednim wysłuchaniu osoby, która dopuściła się przewinienia.
Należy
przy tym podkreślić, że taka czynność powinna rzeczywiście umożliwić
pracownikowi wypowiedzenie się co do zdarzenia. Nie może więc sprowadzać
się tylko do spotkania z podwładnym i np. poinformowania go o
naganności zachowania czy straszenia sankcją.
Pracownik
powinien mieć realną możliwość wytłumaczenia się z postępowania,
natomiast ocena tego zdarzenia należy do pracodawcy, ewentualnie – w
razie wniesienia przez ukaranego pozwu o uchylenie kary – do sądu pracy.
Sąd
Najwyższy w wyroku z 16 czerwca 1999 r., (sygn. akt I PKN 114/99, OSNP
2000/17/644) podkreślił, iż pracodawca nie może ukarać podwładnego bez
jego uprzedniego wysłuchania. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest
rezygnacja przez zatrudnionego z prawa złożenia wyjaśnień bądź zastosowanie pisemnego sposobu usprawiedliwienia.
Dotyczy
to także sytuacji, gdy pracownik jest nieobecny. Wówczas zastosowanie
kary będzie możliwe dopiero po wysłuchaniu zatrudnionego po jego
stawieniu się do pracy.
Adekwatna sankcja
O
rodzaju zastosowanej kary decyduje pracodawca. Przed jej nałożeniem
powinien jednak wziąć pod uwagę wszelkie okoliczności sprawy.
Szczególnie ma uwzględnić rodzaj naruszenia, stopień winy pracownika,
dotychczasowy przebieg zatrudnienia i stosunek do obowiązków służbowych.
Nie będzie więc zasadne, jeżeli na dotychczas wzorowego pracownika
nałoży bardzo surową karę za stosunkowo niewielkie naruszenie.
Zastosowana
kara musi również mieścić się we wskazanych w przepisach granicach –
za jedno przekroczenie oraz za każdy dzień nieusprawiedliwionej
absencji w pracy nie może przekraczać jednodniowej pensji pracownika,
zaś łącznie wszystkie kary pieniężne nie mogą być wyższe niż dziesiąta
część tego wynagrodzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz